Ceri Batemans ekspertise ga henne en nøkkelposisjon i det nye Defender-prosjektet. Lead Digital Design Surface Engineer var en bro mellom designerne og ingeniørene, og koblet den gjenfødte 4x4-legendens særpregede designuttrykk med bilens ytelse og holdbarhet.
Ceri var drevet av en lidenskap for biler fra barndommen da hun så på bilsport med faren sin, og hun var stolt over å jobbe med en av de mest etterlengtede nye bilene. Hennes innvirkning på Defender kan ses i de vakkert utformede hovedlysene.
Som Exterior Surface Engineer kunne Ceri jobbe med alt en kunde ser eller berører på bilen. På Defender betydde dette hovedlysets ytre linse, blinklysene, krans og spylerdeksel.
«Det må fungere med all integrert teknologi. Og hver del har sine toleranser. Delene er fremstilt av ulike materialer, og alle har ulike avstand mellom seg.»
«Du må vite hva hver del gjør og samarbeide med leverandørene for å sikre at alt fungerer slik det skal. Hvis noe ikke passer, vil det heller ikke fungere.»
Defender testet Ceri og teamets kreative ferdigheter innen problemløsning, 3D-romforståelse, kommunikasjon og øye for detaljer. De klarte å få alle komponentene til å passe sammen og fungere som de skulle, samtidig som de så ut som designerne hadde tenkt.
«Vi prøver alltid å fokusere på å beskytte designhensikten så godt som overhodet mulig.»
Kritikere og kunder er enige – Defender har vært en stor suksess siden lanseringen i 2019. Ceri kjører noen ganger en Defender til universitetet for å oppmuntre neste generasjon kreative bildesignere.
«Det er en morsom bil. Den er både raffinert og morsom. Du kan personalisere denne bilen akkurat slik du vil og legge til funksjoner og utstyr. Denne bilen kan gjøre alt.»
Ceri begynte å jobbe hos JLR etter sine bildesignstudier.
«Jeg var ganske naiv på universitetet og tenkte at det ville være nesten like mange kvinner som menn. Det var bare tre kvinner i en gruppe på 120.»
Men dette er i ferd med å endre seg. Ceri er medlem av JLRs Women in Creative-gruppe, som har som mål å støtte og anerkjenne kvinnelige kolleger på deres egne vilkår.
«Vi ønsker at JLR skal være mangfoldig av de riktige grunnene. I enkelte situasjoner har blitt fortalt at jeg er favorisert fordi jeg er kvinne og jeg ønsker ikke å bli favorisert som følge av kjønnskvotering. Jeg vil delta for det jeg gjør, ikke fordi jeg er kvinne.»