Når Defender-kunder ringer på farten, strømmer musikk eller følger satelittnavigasjon uten avbrudd, kan noe av kreditten gå til Emma Kowalczuk og teamet hennes.

De fleste av oss stiller aldri spørsmål ved hvordan all denne teknologien fungerer i harmoni. Men det gjør Emma. Hun vil fortelle deg at det handler om å finne det beste stedet å plassere bilens antenner for optimal ytelse. Og om elektromagnetisk kompatibilitet. Enkelt sagt er det evnen som separate deler av elektronisk utstyr har til å gjøre jobben sin uten å forstyrre andre deler. Dette kalles kobling, noe som er viktig å unngå.

Som Electromagnetics Chapter Lead, leder Emma et team av ekspertingeniører som bruker datasimuleringer for å sikre at trådløs teknologi fungerer slik det skal. «Det er i utgangspunktet hvordan man får de elektriske signalene fra utsiden av bilen til kunden, som kan laste ned programvare trådløst eller strømme medier på farten.»

Folk forventer i økende grad at bilene oppfører seg som en mobil. Emmas team forstår dette. «Vi ønsker å etterligne denne tilkoblingen og opplevelsen inne i bilen. Alt mobilen din kan gjøre, vil vi at bilen også skal kunne gjøre. Så det er ganske viktig å vurdere for eksempel hvor antennene er plassert på bilen. Dermed kan du ha i prinsippet samme funksjonalitet du får fra en mobil.»

Oppbevaring av enheter i Defender
Enhetslading i Defender

Denne funksjonaliteten inkluderer fjernoppdateringer. Emmas arbeid med JLRs SOTA-teknologi (trådløse programvareoppdateringer) gjorde det mulig for Defender-kunder å motta oppdateringer uten å måtte besøke forhandleren. Nylig betydde det å installere Amazons Alexa stemmegjenkjenning, en bonus mange kunder kanskje ikke hadde forventet.


«Jeg håper kundene setter pris på de trådløse programvareoppdateringene, slik at de slipper å reise til forhandleren. Det er ganske upraktisk å be folk om å gå til en forhandler for oppdateringer.»


Antennen som gjør dette mulig er plassert inne i en liten finneformet boks på taket av Defender, vendt mot bakluken, og det med god grunn. Å sørge for at alt fungerte som det skulle, var et stort bidrag til hele prosjektet.


«Hvis vi ikke plasserer antennen på riktig sted, vil det føre til svært dårlig dekning. Du kan skjule antennen i støtfangeren, men metallkarosseriet kan blokkere kommunikasjonsforbindelsen til basestasjonen, og det skaper et problem. Vi har derfor plassert den på taket for optimal tilkoblingsytelse.»

Dashborddetaljer i Defender

For å forstå hvordan ulike elektromagnetiske signaler oppfører seg og hvordan de kan påvirke hverandre, produserer Emma og teamet hennes bilder som ligner litt på karosserier med skyer rundt dem. Det er en del av moroa, mener hun. «Fordelen med dette er at du kan visualisere hva de ulike feltene faktisk gjør. Mange kaller elektromagnetisk kommunikasjon for «ren magi», fordi man noen ganger ikke vet hvorfor man ikke kan finne ut hvorfor det var et problem. Men med simuleringen kan du faktisk se hvor feltene er og hvor koblingen skjer. Det tar magien ut av det fordi du kan visualisere det.


I tillegg til å kommunisere med resten av verden, sender Defender meldinger mellom sine innebygde teknologier. Teamet har jobbet med radarsystemet bak den adaptive cruisekontrollen og skjermene for førerens blindsone og dekktrykk på Defender.


Emma startet hos JLR i 2015 og var den første personen i bransjen som jobbet med elektromagnetisk simulering. Teamet hennes har siden vokst til åtte personer, hvorav tre er kvinner. «Jeg er veldig stolt av teamet for alt arbeidet de har gjort og utviklingen de har hatt på dette området.»


Denne interessen stammer fra Emmas barndoms lidenskap for STEM-fag (vitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk). «Jeg har alltid vært interessert i vitenskap og matematikk, og jeg tok disse fagene på GCSE- og A-nivå. Jeg var ganske interessert i elektronikk, og derfor studerte jeg elektroteknikk på universitetet. Jeg tok doktorgraden min i trådløs kommunikasjon, og du kan se at jeg fokuserer på dette temaet i arbeidet mitt.»


Emma fullførte studiene sine og jobbet i et programvareselskap før hun tok med seg ferdighetene sine til bilindustrien. Ettersom elektronikk blir stadig viktigere i moderne biler, bør arbeidet hennes fungere som inspirasjon og eksempel til etterfølgelse.

FLERE DEFENDER-HISTORIER

KVINNER SOM OMFAVNER DET UMULIGE

Vi feirer de modige kvinnene som omfavner det umulige med Defender.

ALLE DETALJER TELLER

Deniz er Head of Process Chain for Vehicle Programmes og jobber med Defender i alle ledd for å sikre at bilen både er innovativ og oppfyller de høyeste standarder for kvalitet og pålitelighet.

FORMER FREMTIDEN

Ceri forbinder Defenders særegne designuttrykk med ytelse og holdbarhet. Hennes innflytelse på Defender er tydelig i de vakkert utformede hovedlysene.

UTFORSK DEFENDER

DEFENDER 130

Klassens beste beinplass for inntil åtte passasjerer med tredje seterad.

DEFENDER 110

Bedre plass med syv seter og valgfri tredje seterad.

DEFENDER 90

Velg mellom fem eller seks seter.

DEFENDER HARDTOP

Tilgjengelig med fem, seks eller syv seter i to ulike karosseridesign.