Defender omfavner det umulige. Bilen har et målrettet, svært attraktivt og robust design – en moderne helt som respekterer fortiden og forutser fremtiden.
Verdens første vellykkede sivile 4x4 har definert en verden som har bidratt til endring – og åpnet nye horisonter for eventyr, arbeid og humanitær innsats på alle kontinenter.
Defender utforsker også vårt kulturlandskap. Den har tatt med seg kongelige på reiser over hele verden og vært midtpunktet i handlingen sammen med noen av de største filmstjernene.
To menn gjorde alt dette mulig – de visjonære brødrene Wilks. Spencer Wilks var Managing Director hos Rover Company, mens Chief Engineer Maurice Wilks alltid så fremover.
Historien om Defender begynner i 1947 ved Red Wharf Bay på den walisiske øya Anglesey. Maurice Wilks tegnet en skisse i sanden av hva som skulle bli en av de mest anerkjente bilene noensinne.
I løpet av ett år ble Land Rover introdusert for en hel verden. Den er et unikt stykke industridesign og ble konstruert med lette aluminiumspaneler, svært korte overheng og, viktigst av alt, justerbar firehjulsdrift.
På alle, unntatt de tidligste modellene, sørget spakene med røde og gule knapper på girkassen for enkel veksling mellom to- og firehjulsdrift i alle kjøresituasjoner. Dette er forfaderen til det unike Terrain Response-systemet i dagens Defender.
I løpet av måneder ble Wilks' kreasjon solgt over hele verden. Snart ble den også populær hos den britiske kongefamilien. Den aller første State Review Land Rover, med sin spesialutviklede plattform bak, ble brukt av HM Dronning Elizabeth II og HM Prins Philip, Hertugen av Edinburgh, til å hilse på folkemengder under deres første reise i Samveldet av nasjoner i 1953.
Dronning Elizabeth II ble ofte sett bak rattet i en Defender på de kongelige eiendommene, der Defender-biler fortsetter å betjene den britiske kongefamilien.
Bilen gjorde det også mulig for nye eventyrere å takle alle typer terreng. Den nå legendariske Oxford og Cambridge Far Eastern Expedition skapte overskrifter da seks universitetsstudenter kjørte 29 000 km fra London til Singapore i 1955-56.
Britene George og Jinx Rodger ble også inspirert og tilbakela 16 000 km i løpet av syv år i sin Station Wagon, samtidig som de utforsket Afrikas truede stammer og dyreliv. Den kanadiske biologen Bristol Foster og dyreartisten Robert Bateman kjørte 64 000 km over hele verden. Og det finnes mange flere.
Reiser som dette bidro til å fremheve terrengegenskapene. Deltakerne i 4x4-verdensmesterskapet Camel Trophy inspirerte til å skape det perfekte multifunksjonsverktøyet til alt fra krevende ekspedisjoner til campingturer.
Defender gjorde dette til et globalt fenomen. Denne bilen er selve symbolet på eventyr, terrengkjøring og humanitære prinsipper.
Dette var mulig på grunn av bilens enestående kjøreegenskaper. Det samme gjelder i dag. Hver versjon har gått enda lenger og satt standarder som andre sliter med å følge.
Nye, lengre akselavstander har gjort originalen mer funksjonell, sammen med de nyere variantene Pick-up og Station Wagon. Station Wagon introduserte den berømte sidebelysningen på taket, som gir mer lys i bilen og ekstra god sikt på svingete fjellveier.
Motorene ble kraftigere og mer effektive, men dette var fremdeles en hovedsakelig funksjonell bil. En tidlig valgfri «Comfort Pack» inneholdt mer enn tak- og dørpaneler. Et praktisk tilbehør viste seg imidlertid å være tidløst – du kan fortsatt bestille en Defender med slitesterke og vaskbare gummimatter.
I det første tiåret ble 70 % av produksjonen eksportert til 150 land. Ingen annen bil hadde gjort et like stort inntrykk over hele verden. For utallige mennesker over hele verden var dette kanskje den første bilen de noensinne hadde sett.
Verdensomspennende salg inkluderte militære versjoner, noe som inspirerte Defender-navnet som senere skulle brukes på alle varianter. Mange sivile modeller var også helter, og fungerte som bergingsbiler, ambulanser og hydrauliske plattformer.
Defender har også deltatt i rallyløp og blitt forvandlet til en fryktet konkurransebil av motorsportekspertene hos Bowler.
Robusthet og lang holdbarhet gjorde den unike 4x4-modellen stadig mer attraktiv. Series II fra 1958 hadde et enda mer visuelt tiltalende design, med det buede midtpartiet som fortsatt finnes på dagens Defender.
En slik appell tok den til de mest glamorøse stedene. På 1960-tallet ble store stjerner som Marylin Monroe, Steve McQueen og Paul McCartney fotografert med Wilks-brødrenes enestående kreasjon.
Moderne komfort begynte å dukke opp i Series III fra 1971 og fremover, inkludert et polstret dashbord og et instrumentpanel plassert bak et nytt ratt. Og V8-motoren ble tilgjengelig for de som hadde behov for mer ytelse både på veien og i terrenget.
County 1982 var nok et tegn på at denne 4x4-modellen var mer enn bare en arbeidshest. Nye karosserifarger og dekaler gjorde at bilen skilte seg ut i mengden, og for første gang var stoffseter tilgjengelig.
Ett år senere introduserte Ninety- og One Ten-versjonene det ikoniske frontdesignet som skulle vare frem til endt produksjon av Classic Defender. Turbodiesel og oppgradert interiør. Komforten ble også forbedret med ny spiralfjæring.
Navnet Defender ble introdusert i 1990. Det gjenspeiler hva kunder over hele verden mener om denne unike bilen: trygg, robust og pålitelig. Den er konstruert for terrengkjøring.
Dagens Defender fortsetter denne tradisjonen. Det gjenskapte ikonet er en ekspert både på vei og i terrenget. Den mest robuste og kapable Defenderen noensinne er ustoppelig og umiddelbart gjenkjennelig.
Modellene 90, 110 og 130 har opptil åtte seter, tilpasset kundenes ønsker og behov. Defender Hard Top betyr business, og 90 og 110 leverer profesjonelle kjøreegenskaper.
Alle ble testet under de mest krevende forhold – fra Arktis til ørkenen. Alle har et karosseri som er tre ganger sterkere enn 4x4-konkurrentene.
Holdbarhet og bærekraft er begge en del av Defenders visjon om moderne luksus gjennom design. Defender 110 er tilgjengelig som Plug-in hybrid
Defender fortsetter å støtte humanitært arbeid og konservering i samarbeid med Det internasjonale forbundet av Røde Kors og Røde Halvmåneforeninger samt Tusk Trust, noe som gjenspeiler bilens heroiske og karismatiske natur.
Den er foreviget i Lego, og inspirerer en ny generasjon over hele verden til å bli moderne helter. Den er også en filmstjerne.
James Bond-fans har sett Defender 110 SVX Double Cab i SPECTRE, konstruert for å jage 007 i Alpene. Men det var dagens Defender som stod overfor den mest krevende testen. Stuntkjørere presset en rekke 110-modeller til det ytterste under ekstreme terrengforhold i No Time To Die, det 25. Bond-eventyret, for å skape en spektakulær biljaktsekvens.
Det var en passende rolle for en enestående bil. Defender har en elektrisk visjon i nær fremtid, men bygger fortsatt på tradisjonene fra 1948 – et fyrtårn for frihet.