Det krever tusenvis av mennesker og deler for å bygge en Defender. Deniz Yetkin har full oversikt.


Deniz sørger for at hver nyutvikling i Defender-familien leveres i tide til riktig kvalitet og kostnad. JLR kaller det Head of Process Chain for Vehicle Programmes.


Det er en viktig jobb, med folk i Storbritannia, Slovakia og Ungarn som samarbeider for å nå målene for bilstrategi, design, utvikling og lansering. Og ikke nok med det: Deniz leder også fem team som fokuserer på sikkerhet, seter, kupé, dører/vinduer og førerplass/klima i Defender-biler

Øvre del av Defender sett fra siden
Førersete i Defender sett fra siden

Deniz jobber med det gjenskapte 4x4-ikonet i alle faser. «Fra den innledende designfasen samarbeider jeg tett med ingeniørteamet for å sikre at produktet er innovativt, men også oppfyller de høyeste standarder for kvalitet og pålitelighet.»


«Jeg bidrar til de omhyggelige konstruksjonsprosessene, slik at alle designaspekter blir grundig undersøkt. Dette innebærer å overvåke testproduksjonsfasene, håndtere utfordringer etter hvert som de oppstår, og tilpasse designet i samsvar med de strenge standardene som er satt for en bil av Defenders kaliber.»


Deretter kommer prøveproduksjon og til slutt serieproduksjon. Men Deniz har mer på dagsordenen.


«Min rolle innebærer også å administrere budsjetter, verktøy, design- og utviklingskostnader, samt delepriser for å sikre suksess og bærekraft i alle Defender-prosjekter.»


Før hun begynte å jobbe med Defender, var hun Project Manager for Supplier Quality, deretter Quality Manager in Electrical Engineering, der hun ledet et mangfoldig globalt team som jobbet med programvare, infotainment, avanserte førerassistansesystemer og kvalitet i elektriske distribusjonssystemer.


Mer enn 10 år hos JLR har gitt Deniz en dyp kjærlighet for Defender. «Den unike blandingen av luksus og pålitelighet gjenspeiler seg i meg. Det å utvikle en bil som kombinerer eventyr og pålitelighet er ikke bare en jobb, men også en kilde til stor tilfredshet.»

En Defender kjører i ørkenen

Som så mange av kollegene sine avviser hun at Defender er en bil skapt av menn for menn.


«Defenders blanding av eventyr og luksus gjenspeiles hos meg på et personlig nivå, siden den overgår tradisjonelle kjønnsnormer.» 


«Min rolle i utformingen av utviklingsprosessen sikrer at Defender gjenspeiler preferansene til et mangfoldig publikum – inkludert kvinner som setter stor pris på både eventyr og raffinert kjøring.»


Deniz peker blant annet på Auto Access Ride Height-funksjonen, som er utviklet for å gjøre det enklere å stige inn og ut av Defender. «Som kvinne setter jeg stor pris på denne praktiske funksjonen.»


«Jeg er opptatt av å skape produkter som appellerer til et bredt publikum, og denne gjennomtenkte vurderingen av ulike behov er et eksempel på engasjementet for inkludering i Defender-teamet.»

FLERE DEFENDER-HISTORIER

KVINNER SOM OMFAVNER DET UMULIGE

Vi feirer de modige kvinnene som omfavner det umulige med Defender.

HARMONISK TEKNOLOGI

Som Electromagnetics Chapter Lead, leder Emma et team av ekspertingeniører som bruker datasimuleringer for å sikre at trådløs teknologi fungerer slik det skal.

FORMER FREMTIDEN

Ceri forbinder Defenders særpregede uttrykk med høy ytelse og lang holdbarhet. Hennes innvirkning på Defender kan ses i de vakkert designede frontlyktene.

UTFORSK DEFENDER

DEFENDER 130

Klassens beste beinplass for inntil åtte passasjerer med tredje seterad.

DEFENDER 110

Bedre plass med syv seter og valgfri tredje seterad.

DEFENDER 90

Velg mellom fem eller seks seter.

DEFENDER HARDTOP

Tilgjengelig med fem, seks eller syv seter i to ulike karosseridesign.