VI UTVIKLER KONTINUERLIG NYE METODER FOR Å REDUSERE MILJØPÅVIRKNINGEN
AV VÅRE PRODUKTER.
De største miljøpåvirkningene kommer fra våre produkter. De gode nyhetene er at det også er her vi kan gjøre de viktigste forbedringene.
Derfor vi investerer store beløp i forskning, teknikk/teknologi og produksjon for å levere innovative løsninger som vil redusere miljøpåvirkningen av våre biler i hele livssyklusen.
Tanker om livssyklus
Når vi utvikler en ny bil har vi ett mål for øyet: å gjøre den enda mer bærekraftig enn forgjengeren. For å oppnå dette undersøker vi alle aspekter av bilen - fra design til endt livssyklus - for å identifisere metoder vi kan redusere den totale miljøpåvirkningen på samtidig som vi gjør bilens ytelse og egenskaper enda bedre. Vi kaller dette Life Cycle Assessment (LCA). Dette er en tilnærming som fører til en ny generasjon effektive biler. For eksempel har vår nyeste Range Rover en 3,0 liters V6-motor som, sammen med vår lettvektige aluminiumsteknologi, leverer samme ytelse som den utgående V8-modellen.
Vi bruker mer bærekraftige materialer
Ved å bruke Life Cycle Assessment i forkant av designprosessen, får vi en forståelse av hvilke materialvalg som er mest bærekraftig i bilens livssyklus. Vi søker også etter å velge materialer som skinn, naturgummi, tre og bomull fra bærekraftige kilder. I tillegg forsker vi på nye typer naturfibrer som kan redusere vekten og livssyklusens innvirkning på bilkomponenter sammenlignet med plast.
Vi reduserer vekten og øker effektiviteten
Ved å redusere vekten av karosseriet og komponentene kan vi gjøre bilene våre mer effektive, samtidig som vi leverer den enestående ytelsen kundene forventer. Derfor bygges nå et antall biler med revolusjonerende aluminiumskarosserier som reduserer vekten betydelig. Vi har laget en ny lettvektig, modifisert aluminiumlegering som tillater en høyere andel av resirkulert innhold og bruker 95 % mindre energi i produksjonen, samt produserer mindre avfall enn ubehandlet materiale.
Vårt design gir bedre drivstoffeffektivitet
Vanligvis vil over 80 % av karbonavtrykket fra bilens livssyklus komme fra kjøring. Derfor er det viktig å utforme drivstoffeffektive biler som reduserer miljøpåvirkningen og samtidig gir kostnadsbesparelser for våre kunder. I tillegg til å redusere effektiviteten til våre tradisjonelle drivverk, investerer vi også i hybrid og elektrisk drivlinjeteknologi. Og med den intelligente Stop/Start-teknologien kan vi redusere drivstofforbruket og CO2 -utslippene med 7 %.
Dette er bare noen av tiltakene vi gjennomfører for å bygge mer effektive biler som oppfyller nåværende og fremtidige kundebehov.