RANGE ROVER HOUSE

VILLA STØTVIG

Etter 50 år på markedet sitter fremdeles Range Rover på tronen. Ingen er i nærheten av å utfordre det britiske luksusmerket – og det er kanskje ikke så rart, når man får et innblikk i hvordan de har ledet an utviklingen i markedet.


Da Range Rover ble lansert i 1970, ble bilmerket samtidig definerende for en helt ny nisje, både i luksussegmentet og bilmarkedet. Siden den gang har Range Rover blitt nevnt i samme åndedrag som de mest luksuriøse merkene innen både mote og de helt spesielle hotell-åpningene. Det har gjort at bilene fra første stund har blitt omfavnet av alt fra familiedynastier med kongelig bakgrunn til fotballspillere i verdenstoppen.


Men hva er det egentlig som gjør Range Rover så spesiell? For mange vil svaret være den sjeldne egenskapen av allsidighet i high end-segmentet. De stramme overflatene og dynamiske linjene hører like mye hjemme foran en gallaforestilling på Operaen, som på rypejakt på høyfjellet.

Range Rover er med andre ord en merkevare som er vanskelig å putte i en bås, utover at den tilhører det øverste laget i luksussegmentet. Merkevaren er preget av moderne luksus, uten å virke prangende, og defineres av diskresjon og god smak – det engelskmennene kaller understated, eller quiet luxury.


Dermed er det et spesielt sett med kvaliteter som forbindes med merket, og som man skal ha en godt utviklet smak for å sette pris på: Raffinement, håndverk, design og skreddersøm.  Og selvfølgelig arv – en lang historie.

En særegen målgruppe stiller også spesielle krav til markedsføringen. I landskapet midt mellom moderne luksus og overlegen mobilitet, har Range Rover tatt noen utradisjonelle valg for å tilpasse seg den spesielle målgruppen. PR, Partner og Event Manager i Range Rover, Fam Gudim, beskriver kundene som en velorientert målgruppe


– De verdsetter tiden og privatlivet sitt på en helt spesiell måte. I tillegg setter de pris på finesser, materialer og tradisjoner som en Range Rover representerer, sier Gudim.


Hun forteller om en ny måte å tilnærme seg de mest kjøpesterke og kritiske menneskene i high-end-sjiktet. Det holder ikke å kun selge en vare – man må selge en vare som passer inn i en spesiell livsstil.

En av markedsaktivitetene de har etablert for utvalgte kunder, er konseptet Range Rover House.


Der blir utvalgte gjester invitert for å tilbringe tid i godt selskap, med mulighet for å prøve ulike aktiviteter, nyte en god middag, og selvsagt prøvekjøre de nyeste Range Rover-modellene. Nylig inviterte det britiske luksusmerket gjestene til Villa Støtvig.


Den håndplukkede villaen har egen sandstrand rett ut i Oslofjorden, oppvarmet motstrømsbasseng, eget bibliotek og kunstkledde vegger, og glir sømløst inn i Range Rovers univers.


Det hele kan best kan beskrives med to ord: Ren luksus.

I en verden der komfort, luksus og storslåtte opplevelser står i sentrum, har det britiske bilmerket skreddersydd ulike opplevelser for kundene. Sammen med eventbyrået Korridor, har Gudim gjort grundige vurderinger når de har valgt hvilke varemerker de ønsker å alliere og assosiere seg med. 


– Målet med Range Rover House er å tilby unike, kuraterte opplevelser for utvalgte gjester, og bringe merkevareopplevelsen til live i et miljø der de ønsker å slappe av og tilbringe tiden sin, forteller Gudim.

Skreddersøm er stikkordet – og det får gjestene smake på, når prisbelønte sommelier Liora Levi inviterer til spesielt utvalgte bobler sammen med ferske østers på stranden – og når Terje Ommundsen, mannen bak den Michelin-anbefalte restauranten Plah, presenterer sin spesialkomponerte meny for kveldens middag.


– Gjestene velger i tillegg om de ønsker å utforske skreddersøm og raffinement ved å komponere sin egen parfyme med Henia fra Heaven Scent, eller om de vil oppleve imponerende håndverk og en tur på sjøen med Riva, sier Gudim.


Den italienske båtprodusenten har i en årrekke hatt samme status som Range Rover: Enestående egenskaper,utvalgte materialer, en historie preget av arv og tradisjon, og et design det ikke går an å ta feil av.

Mens flere av gjestene lar seg imponere av den elegante følelsen av en Riva på vannet, er det stemningen bak bilrattet som gjelder for andre. 


For de som foretrekker landeveien, står også testkjøring på menyen. På rekke og rad utenfor villaen står hele modellutvalget fra Range Rover, inkludert den nyeste Range Rover Sport.


Som alle bilene i Range Rover-familien er den umiskjennelig i form og linjer, med stramme overflater, en dynamisk holdning og muskuløse proporsjoner. Det gir en unik egenart.


– Nye Range Rover Sport omfavner fullt ut den modernistiske tilnærmingen Range Rover-brandet har til design, samtidig som den har en sportslig og selvsikker karakter, sier Gudim.


Hun trekker også frem Range Rover Sport SV Edition One; ekstremvarianten av Range Rover Sport, som Gudim beskriver som “den mest dynamiske SUVen Range Rover noen gang har produsert”.

På elegant vis har bilprodusenten lykkes med å gi modellen en ungdommelig holdning, samtidig som designet er preget av erfaring, historie og arv. Det er en kjent sak at ungdom ikke har noen pris, og ikke kan kjøpes – men det kan heller ikke alder, historie og arv. Et solid rennomé må bestå av mer enn kroner og øre. Det må ha en særegenhet, slik Gudim beskriver bilene.


– Jeg elsker at Range Rover har så sterk karakter. Til tross for at modellene er ulike, er bilene umiddelbart gjenkjennelige likevel, sier hun.


De siste årene har Range Rover videreført begrepet quiet luxury, og omfavnet den like viktige følelsen av trygghet og selvtillit i form av quiet confidence. Alt handler om å skape følelsen av en slags underforstått, men likevel selvsagt, tillit – å vite at bilen vil beherske alle forhold og alltid velge de riktige løsningene, slik at sjåføren kan fokusere på veien.


I den kontinuerlige dynamiske utviklingen Range Rover har demonstrert siden starten, kommer snart nok en gledelig nyhet for de som mener batterielektrisk drift er fremtiden. De første helelektriske modellene er ventet allerede neste år, og Gudim kan berolige kundene; 


– Vi skal fortsette å ta vare på arven og tradisjonen, samtidig som vi vil fortsette å lede an utviklingen.