MOTORUTVALG

Du har kanskje lyst på en av bilene våre, og du kjenner sannsynligvis til utvalget vårt av bensin-, diesel- og ladbare hybridmotorer. Men hvilken motor passer best for deg? Motorutvalget vårt gjør at du kan tilpasse bilen etter livsstil og kjørevaner med motoren som passer best for deg.

HVA SLAGS FØRER ER DU?

City Driving

BYKJØRING

Hvis du bruker bilen på korte turer i byen, slik som å kjøre barna på skolen eller til shopping, er bensinmotor et godt valg for deg. Du kjører lite på motorvei og bruker bilen stort sett i tettbebyggelse.

Driving Between Cities

KJØRING MELLOM BYER

Hvis du stort sett kjører langt på motorvei og lite i byen, er dieselmotor et passende valg for deg.

City and Country Driving

BY- OG LANDEVEISKJØRING

For deg som bor utenfor byen, men ofte kjører på motorvei, kan dieselmotor være et egnet alternativ. Land Rover EU6-dieselmotorer er fritatt fra avgifter i ultralavutslippssoner.

Comfortable_Driving

KOMFORTABEL KJØRING

Hvis du elsker spenning og liker å kjøre på landeveien, men lite i byer, er en diesel- eller bensinmotor egnet for deg.

VIKTIGE FAKTA

Grey Range Rover Velar driving on the road

EURO 6-MOTORER

Våre EU6-motorer er blant de reneste i verden. Utslippsnivåene kan sammenlignes med bensinmotorer, men med 20-25 % lavere CO2- utslipp.

NITROGENOKSID

Siden september 2015 er alle bilene våre utstyrt med selektiv katalytisk reduksjon (SCR) etterbehandlingssystem (dvs. AdBlue), noe som bidrar til å redusere NOx-utslippene.

DIESELPARTIKKELFILTER (DPF)

Fra 2004 til 2016 ble NOX-utslippene våre redusert med over 90 %. Høyeffektive dieselpartikkelfiltre i bilene våre fanger opp 99,9 % av alt svevestøv.

Range Rover SV running on City road

ULEZ.

Våre EU6-motorer er fritatt fra det daglige avgiften i ultralavutslippssonen (ULEZ) som ble foreslått av Transport for London i Storbritannia.

ORDLISTE

NOx
  • Nitrogenoksid er en gass som påvirker luftkvaliteten.

CO2
  • Karbondioksid er en gass som påvirker global oppvarming.

PM
  • Svevestøv: små, luftbårne partikler i eksosgasser som påvirker luftkvaliteten.

EU5
  • Euro5-standard fra september 2009 – lansering av partikkelfilter.

EU6
  • Euro6-standard fra September 2014 – lansering av selektiv katalytisk reduksjon (SCR).

DEF
  • Diesel Exhaust Fluid (gjerne kalt AdBlueTM) er en væskeløsning som tilsettes dieseleksos for å redusere NOx-utslippene.

DPF
  • Dieselpartikkelfilteret eliminerer 99,9 % av alle partikler før de forlater eksosanlegget.

SCR
  • Selektiv katalytisk reduksjon er et aktivt etterbehandlingssystem for eksosgass som reduserer NOx-utslippene.

NEDC
  • New European Driving Cycle er en laboratorietestmetode som brukes til å måle utslipp for biler og utforme skatter/avgifter.

RDE
  • Real World Driving Emissions - Revidert EU6-utslippslovgivning som er utviklet for å simulere reelle kjøreforhold.

WLTP
  • WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) er den nye prosessen som ble faset inn fra 2017 og erstattet NEDC (New European Driving Cycle). Denne nye testsyklusen måler drivstofforbruk, energiforbruk, rekkevidde og utslipp fra personbiler i Europa. Denne testprosessen er utviklet for å levere tall som ligger nærmere reell kjøreatferd. Bilene testes med ekstrautstyr og med en mer krevende testprosedyre og kjøreprofil. Avvik i tallene mellom de to testregimene er en følge av hvordan bilene testes snarere enn redusert ytelse.

ULEZ
  • Ultralavutslippssone – område i London der avgifter pålegges biler som ikke oppfyller EU6-standarden.

UTFORSK LAND ROVER

Range Rover Velar Aluminum body frame

INNOVASJON

Les mer om hvordan våre ingeniører og designere jobber for å utvikle fremtidens SUV-teknologier.

Alle tall er produsentens estimater og kan endres før produksjonsstart. Husk at tallene for CO2 -utslipp og drivstofføkonomi kan variere etter felger, og de laveste tallene vil kanskje ikke oppnås med standardfelger.