ORDLISTE

LES MER OM TEKNOLOGIENE I LAND ROVER-BILENE SOM ER UTVIKLET SPESIELT FOR DEG.

KJØREEGENSKAPER
HILL START ASSIST

Hill Start Assist hjelper deg ved bakkestart ved å opprettholde bremsekraften slik at du har tid til å flytte foten fra bremsepedalen til gasspedalen. Dette hindrer at bilen triller bakover og reduserer førerbelastning. Hill Start Assist aktiveres automatisk og er alltid tilgjengelig under kjøring.

ALL TERRAIN PROGRESS CONTROL (ATPC)

All Terrain Progress Control (ATPC) fungerer ved svært lave hastigheter fra 1,8-30 km/t, og bidrar til at bilen opprettholder jevn hastighet i utfordrende forhold slik at du kan konsentrere seg om styring og finne veien mellom hindringene. Systemet gir bilen smidigere trekkraft på underlag med lav friksjon som is, snø eller vått gress.

HILL DESCENT CONTROL (HDC)

Land Rovers patenterte Hill Descent Control (HDC) er standard på alle Land Rovere med 4WD. Systemet hjelper føreren med kontrollerte nedstigninger i bratte bakker ved å opprettholde jevn hastighet og bruker bremsene separat på hvert hjul. Systemet jobber automatisk for å sakke farten på bilen og opprettholde hastigheten i forhold til valgt girområde og gasspedalposisjon.

TRAILER STABILITY ASSIST (TSA)

Trailer Stability Assist (TSA) overvåker bilens stabilitet og forstyrrelser som forårsakes av en ubalansert tilhenger. Systemet leverer individuell bremserespons for å korrigere en potensielt farlig situasjon.

GRADIENT RELEASE CONTROL (GRC)

Gradient Release Control® (GRC) slipper bremsene sakte mens bilen beveger seg opp en stigning for maks. kontroll. Dette systemet fungerer både i forovergir og reversgir.

GRADIENT ACCELERATION CONTROL (GAC)

Gradient Acceleration Control (GAC) er utviklet for å redusere følelsen av brå akselerasjon når du kjører opp en bratt bakke, ved å bruke bremsene og senke farten når du kjører i nedoverbakker. Denne funksjonen reduserer følelsen av brå akselerasjon slik at nedstigningen føles mer kontrollert.

TERRAIN- RESPONSE

Terrain Response er et system utviklet av Land Rover for optimal kjøring under alle kjøreforhold basert på informasjon fra føreren. Systemet optimaliserer bilens motor, girkasse, differensialer og chassis-systemer for å optimalisere kjøreegenskapene, komforten og trekkraften uansett terreng. Du trenger bare å velge en modus etter forholdene: Normal kjøring, gress/grus/snø, gjørme og sand. Bilen leverer alltid selvsikker og trygg kjøring.

TERRAIN RESPONSE 2

Terrain Response 2 overvåker flere sensorer, og tilpasser kjøringen automatisk etter forholdene for å optimalisere innstillingene for hjuloppheng, drivlinje og trekkraft. Terrain Response 2 er en videreutvikling av Terrain Response-systemet, og reduserer førerbelastningen samt sørger for at bilens innstillinger alltid er optimalisert etter kjøreforholdene. Du kan også velge andre innstillinger etter egne preferanser.

4 Wheel Drive Firehjulsdrift (4WD)

Land Rover bruker 4x4-systemer som leverer optimalt dreiemoment til hjulene og best mulig veigrep. Land Rover 4x4-systemene sørger for optimal ytelse både på veien og i terrenget uansett underlag eller forhold.

TOTRINNS OVERFØRINGSBOKS MED MIDT-DIFFERENSIAL

En totrinns overføringsboks med permanent firehjulsdrift og 50:50 momentfordeling. En elektronisk styrt flerplateclutch i midtdifferensialen, fordeler dreiemomentet mellom akslingene foran og bak. Opptil 100 % kan kanaliseres til én av akslingene under ekstreme forhold, og det elektroniske trekkraftsystemet optimaliserer kjøreegenskapene ytterligere. Overføringsboksen lar deg velge mellom høye og lave i hastigheter opptil 60 km/t. Lavgirforholdet er 2.93:1, noe som gir ekstrem lav krabbehastighet ved terrengkjøring eller kjøring med tung tilhenger.

ENTRINNS OVERFØRINGSBOKS MED TORSEN MIDTDIFFERENSIAL

Mekanisk styrt entrinns overføringsboks med Torsen midtdifferensial. Entrinns overføringsboks er 18 kg lettere enn totrinns overføringsboks, og leverer dynamisk ytelse med 42:58 momentfordeling foran og bak. Dette kan endres til 78:22 momentfordeling hvis forholdene tillater det.

WADE-SENSING

Wade Sensing™ får informasjon fra sensorer i sidespeilene og informerer føreren om vanndybden visuelt via bilens berøringsskjerm og et lydsignal som øker i intensitet når vanndybden stiger. Føreren kan se både nåværende dybde og gjenværende vadedybde. Dette er spesielt nyttig ved dårlig sikt eller mørkekjøring.

LOW TRACTION-LAUNCH

Low Traction Launch optimaliserer bilen automatisk for smidig kjøring på underlag med lav trekkraft, slik som vått gress, is eller snø. Low Traction Launch aktiveres fra bilens berøringsskjerm, og endrer gasspådraget for å gjøre bilen enklere å kontrollere og optimalisere tilgjengelig grep, samtidig som skade på underlaget minimaliseres.

YTELSE
DYNAMISK STABILITETSKONTROLL (DSC)

Dynamic Stability Control (DSC) overvåker konstant bilens hjulsensorer, og hjelper føreren med å gjenvinne kontrollen over bilen ved dårlig veigrep eller stabilitet. Dynamic Stability Control bruker bremsekraft på alle hjulene, og tilpasser motoreffekten for å optimalisere sikkerhet og kontroll.

DYNAMIC-RESPONSE

Dynamic Response overvåker krenging ved kjøring på ujevnt underlag. Funksjonen er også utviklet for å redusere krenging i svinger. Dynamic Response optimaliserer bilens kjøreegenskaper og passasjerkomforten. Hvis systemet registrerer terrengkjøring, vil styremodulen tilpasse krengningsstabilisatoren for bedre hjulartikulering, noe som øker kontaktflaten mellom dekk og terreng og optimaliserer terrengegenskapene og trekkraften.

ADAPTIVE-DYNAMICS

Adaptive Dynamics-systemet overvåker bilens bevegelser minst 500 ganger i sekundet, og reagerer på førerens bevegelser eller veiforholdene, noe som bidrar til bedre kontroll og minimaliserer krenging for mer stabil kjøring. Adaptive Dynamics er en kombinasjon av intelligente sensorer og kontinuerlig variable støtdempere. Denne funksjonen leverer en optimal balanse mellom kjørekomfort og stabilitet. Systemet registrerer også terrengforhold og optimaliserer demperne for en mer raffinert kjøreopplevelse.

MAGNERIDE

MagneRide™ overvåker bilens bevegelser minst 500 ganger i sekundet og reagerer på førerens bevegelser eller veiforholdene, noe som bidrar til bedre kontroll og minimaliserer krenging for mer stabil kjøring. MagneRide™ er en kombinasjon av intelligente sensorer og kontinuerlig variable støtdempere som inneholder magnetpartikler. Denne funksjonen leverer en optimal balanse mellom kjørekomfort og stabilitet. Systemet registrerer også terrengforhold og optimaliserer demperne for en mer raffinert kjøreopplevelse.

EFFEKTIV DRIVLINJE

Et intelligent firehjuls- system leverer enestående ytelse og trekkraft på alle underlag, og varierer momentfordelingen foran og bak kontinuerlig. Systemet er elektronisk styrt, noe som gir langt raskere respons på hjulspinn og førerens bevegelser enn ved mekanisk styring. Dette gir utmerkede terrengegenskaper, og økt smidighet på veien.

ACTIVE- DRIVELINE

Active Driveline er en revolusjonerende on-demand drivlinjeteknologi, og skifter intelligent mellom to- og firehjulsdrift etter forholdene for optimal drivstoffeffektivitet og enestående terrengegenskaper til enhver tid. Firehjulsdrift aktiveres for optimal trekkraft fra stillestående, men maskinvaren frakobles når det ikke er behov for ekstra trekkraft. Hvis systemet registrerer hjulspinn eller en mer dynamisk kjørestil, aktiveres firehjulsdriften på nytt i løpet av 350 millisekunder. To elektroniske styrte clutcher på hver side av bakdifferensialen fordeler dreiemomentet til hjulet med best veigrep. Dette optimaliserer smidigheten på veien mens bakakselen kan «låses» for optimal trekkraft på glatt underlag. Active Driveline sørger for sømløs overgang mellom to- og firehjulsdrift, men førerne kan overvåke prosessen via en dedikert 4x4i-skjerm på berøringsskjermen.

ACTIVE REAR LOCKING DIFFERENTIAL

Active Rear Locking Differential overvåker bilen og terrenget, og kan justeres via en datastyrt aktuator som er montert på differensialen slik at kraften overføres til hjulene med best veigrep. Dette gir bedre stabilitet på svingete veier og raffinert trekkraft med begrenset hjulspinn under terrengkjøring.

TORQUE VECTORING (DIFF)

Torque Vectoring-systemet kombineres med Dynamic Active Rear Locking Differential for å levere responsvillig, kontrollert kurvekjøring og manøvrering gjennom alle svinger. Bilen bruker den elektroniske differensialen og bremsesystemet for en konstant utjevning av momentfordelingen mellom de fire hjulene under kurvekjøring. Systemet kan også aktiveres ved terrengkjøring med de relevante Terrain Response-innstillingene. Dette kan være veldig effektivt på sandunderlag der systemet bidrar til skarpere inngang i svinger og unngår overdreven overstyring.

TORQUE VECTORING BY BRAKING

Dette systemet forbedrer bilens smidighet og stabilitet under kurvekjøring. Systemet overvåker og balanserer konstant distribusjonen av dreiemoment mellom alle hjulene for å forbedre veigrep og styring enten på eller utenfor vei. Systemet kan også øke svinghastigheten og redusere understyring ved å bruke bremsen på det innvendige bakhjulet, bruke mer dreiemoment på ytterhjulet, og dermed bidra til bedre stabilitet.

DIESEL EXHAUST FLUID (DEF)

DEF, også kalt AdBlue®, AUS 32 og ARLA 32, er en ikke-giftig, fargeløs, luktfri og ikke-brennbar væske. DEF er lagret i en dedikert tank i bilen din, og sprøytes inn i eksossystemet for å rense eksosgasser.

ELEKTRONISK SERVOSTYRING (EPAS)

Elektronisk servostyring (EPAS) gir enestående responsvillighet, kontroll og umiddelbar servostyring. EPAS er kun tilgjengelig på kommando, noe som gjør at systemet brukes etter behov, i tillegg til å spare drivstoff. EPAS er et sofistikert, datastyrt system som fininnstiller servostyringen i høy hastighet og leverer omfattende assistanse ved kjøring i lav hastighet.

ENGINE DRAG TORQUE CONTROL (EDC)

EDC reduserer muligheten for at hjulene låses ved sterk nedbremsing under glatte forhold, og systemet tilfører økt dreiemoment til drivhjulene etter behov.

ECO MODE

Denne standardfunksjonen prioriterer de mest effektive innstillingene, inkludert automatgir, Active Driveline og komfortfunksjoner som oppvarming og klimaanlegg for å redusere drivstofforbruket og CO2 -utslippene. ECO-dataene gir føreren relevant informasjon via berøringsskjermen slik at man kan kjøre mer økonomisk.

INGENIUM-MOTORER

De toppmoderne Ingenium-motorene fra Land Rover leverer imponerende ytelse og raffinement. Den lette aluminiumsmotoren på 2,0 liter er utstyrt med et DOHC topplokk med 16 ventiler, variable kamaksler ved eksosrørene og doble balanseakslinger for optimalt raffinement.

KOMFORT OG BRUKERVENNLIGHET
ELEKTRONISK LUFTFJÆRING (EAS)

Fire hjørners luftfjæring optimaliserer hjulartikulering og kjørehøyde for bedre komfort, stabilitet og kjøreegenskaper. Ved stillestående optimaliseres luftfjæringen for å heve eller senke bilens høyde, slik at inn- og utstigning blir enklere. Dette er også nyttig ved lasting av bagasje eller lignende i bilen.

EXTENDED MODE

Hvis bilen registrerer at den sitter fast eller havarerer, sørger luftfjæringen for ekstra bakkeklaring i en kort periode. Extended Mode aktiveres automatisk for å heve luftfjæringen og gi økt bakkeklaring. Extended Mode er alltid tilgjengelig under kjøring.

Kun tilgjengelig med elektronisk luftfjæring (EAS)

GESTURE TAILGATE

Gesture Tailgate lar føreren betjene bakluken fra fortauskanten uten fysisk berøring av bilen eller bilnøkkelen. Når nøkkelen registreres kan bakluken åpnes/lukkes ved å vifte med foten under bakenden på bilen.

HEAD UP DISPLAY

Denne teknologien viser viktige kjøredata som fartsgrense, girposisjon og navigasjon direkte på frontruten slik at føreren kan konsentrere seg om veien. For første gang brukes holografisk teknologi i dette systemet for å gi overlegen fargegjengivelse, klarhet og kontrast. Føreren kan slå av og på denne funksjonen etter behov.

FØRERASSISTENTER
TRAFFIC SIGN RECOGNITION

Traffic Sign Recognition holder deg informert ved å vise spesifikke veiskilt på instrumentpanelet, samt via frontruteprojeksjon hvis dette er montert. Systemet registrerer fartsgrenseskilt (inkludert forbikjøring forbudt-skilt, ulike høyt monterte skilt) og trafikklys med ekstra informasjon, slik som redusert hastighet på våt veibane.

ADAPTIV CRUISEKONTROLL MED QUEUE ASSIST

Adaptiv cruisekontroll bruker radarteknologi til justere hastigheten automatisk for å opprettholde trygg avstand til bilen foran. Hvis bilen foran sakker farten, vil din Land Rover også redusere hastigheten for å opprettholde trygg avstand. Din Jaguar returnerer til opprinnelig hastighet så snart systemet registrerer at veien foran er trygg. Hvis bilen foran skulle stoppe helt, vil Queue Assist stanse din Jaguar mykt og smidig. Når trafikken foran er i bevegelse, kan du bare trykke på gasspedalen og din Jaguar vil følge bilen foran igjen.

INTELLIGENT SPEED LIMITER

Når Intelligent Speed Limiter er aktivert, brukes Traffic Sign Recognition-informasjonen til å justere bilens hastighet.

PARKERINGSASSISTENT BAK

Vår parkeringsassistent bak bidrar til å gjøre rygging på trange parkeringsplasser enklere og tryggere. Når du velger revers, utløses sensorene på støtfangeren bak automatisk. Når du parkerer, viser berøringsskjermen og lydsignalene hvor nær du er hindringene.

PARKERINGSSENSORER FORAN OG BAK

Parkeringssensorer foran og bak gjør manøvreringen av din Jaguar både enklere og tryggere. Når du velger revers eller aktiverer systemet manuelt, utløses sensorene på støtfangerne foran og bak. Når du parkerer, viser berøringsskjermen og lydsignalene hvor nær du er hindringene.

360° PARKING AID

Vår 360ᵒ parkeringsassistent gjør det enklere å manøvrere på trange steder. Sensorene rundt bilen utløses automatisk når du velger reversgir, eller kan aktiveres manuelt, med grafikk på berøringsskjermen som viser et fugleperspektiv av bilen. Når du parkerer, viser berøringsskjermen og lydsignalene hvor nær du er hindringene.

PARK ASSIST (PARALLEL OG EXIT)

Vårt Park Assist-system gjør lukeparkering og parkering i parkeringslommer enda enklere. Du trenger bare å velge riktig gir og kontrollere bilens hastighet. Park Assist hjelper deg ut av parkeringslommer og lukeparkering via hjelpelinjer på skjermen.

PARK ASSIST (PARALLEL, PERPENDICULAR OG EXIT)

Vårt Park Assist-system gjør lukeparkering og parkering i parkeringslommer enklere enn noensinne ved å styre bilen på plass. Du trenger bare å velge riktig gir og kontrollere bilens hastighet. Park Assist hjelper deg ut av parkeringslommer/lukeparkering Grafikk og varslinger veileder deg via hjelpelinjer på skjermen.

REVERSE TRAFFIC DETECTION

Vår Reverse Traffic Detection er spesielt nyttig når du rygger ut av en parkeringsplass, og varsler deg om biler, fotgjengere eller andre farer som nærmer seg bilen. Systemet vil varsle deg med både lyd- og lyssignaler slik at du vet hva som befinner seg bak bilen når sikten er dårlig.

LANE KEEP ASSIST

Lane Keep Assist kan bidra til å gjøre lange kjøreturer mye tryggere. Denne teknologien registrerer når bilen utilsiktet beveger seg ut av kjørefeltet, og styrer deg forsiktig tilbake på plass.

DRIVER CONDITION MONITOR

Vår Driver Condition Monitor registrerer når du begynner å føle deg trett eller utmattet, og gir deg et varsel når det er på tide å ta en pause.

BLIND SPOT MONITOR

Vår Blind Spot Monitor varsler deg om biler i, eller som nærmer seg, din blindsone. Når det registreres en bil, vil det lyse et lite varsellys i det korresponderende sidespeilet. Hvis du bruker blinklyset, vil varsellyset blinke for å vise den potensielle faren.

BLIND SPOT ASSIST

Blind Spot Assist fungerer sammen med Blind Spot Monitor, og kan forhindre kollisjoner. Hvis bilen registrerer andre biler i blindsonen når du skal skifte kjørefelt, vil Blind Spot Assist bruke rattet for å holde deg i det nåværende kjørefeltet.

LANE DEPARTURE WARNING

Vår Lane Departure Warning kan bidra til å gjøre lange kjøreturer mye tryggere. Systemet registrerer når bilen utilsiktet beveger ut av kjørefeltet og varsler deg med et lyssignal og en svak vibrering i rattet.

AUTONOM NØDBREMSING

Bilen din er alltid klar i en nødbremssituasjon. Hvis det registreres en potensiell kollisjonsfare vil systemet varsle deg for å gi deg tid til å reagere. Hvis du ikke reagerer på en antatt kollisjon, vil systemet bruke bremsene for å redusere farten ved et eventuelt sammenstøt.

AUTO HIGH BEAM ASSIST

Dette systemet skifter automatisk mellom fjernlys og nærlys etter behov ved hjelp av en sensor som er montert på bakspeilet.

EMERGENCY BRAKE ASSIST

Hvis bremsene brukes umiddelbart, vil dette systemet optimalisere bremsekraften for å gi kortere bremselengde. Dette systemet kan også opprettholde styrekontrollen i uventede situasjoner.

INFOTAINMENT
INCONTROL

InControl er en rekke tjenester og apper som gir deg sømløs og trygg kontakt med omverdenen. InControl er alltid tilgjengelig, selv om du ikke sitter i bilen. Dette gjør din Land Rover-opplevelse bedre enn noensinne.

INCONTROL APPS

Land Rover InControl Apps-teknologien sørger for at de biloptimaliserte appene på smarttelefonen din kan styres via berøringsskjermen, inkludert kontakter, kalender og musikkspiller. Du kan også laste ned tredjepartsapper for et enda større utvalg av tjenester. InControl Apps kobles til smarttelefonen din via en USB-kabel og USB-porten.

INCONTROL PROTECT

Smarttelefonen din fungerer som en portal for å koble seg til Land Rover med InControl Protect. Du kan blant annet sjekke drivstoffnivået, finne bilen på en travel parkeringsplass, registrere kjøreturene og kontrollere om du har latt vinduet stå oppe. Optimalisert Land Rover Assistance er også inkludert, og ved et eventuelt havari kan bilens systemer overføre diagnostikk og posisjon til redningstjenesten. Ved alvorlige hendelser kobles SOS Emergency Call til nødnumrene for å varsle om din posisjon.

INCONTROL SECURE

InControl Secure bruker sporingsteknologi til å varsle deg ved innbrudd eller innbruddsforsøk, og signaliserer bilens posisjon til lokale myndigheter for enkel gjenfinning.

INCONTROL TOUCH

InControl Touch er det nye standard multimediasystemet med en 8” berøringsskjerm med intuitiv berøring og sveiping. Systemet er utstyrt med et toppmoderne navigasjonssystem med 2D- eller 3D-kart og stemmeveiledning. I tillegg til sømløs telefontilkobling, betjening av klimakontroll, underholdningssystem og andre funksjoner i bilen. InControl Touch er senteret for mange aktive sikkerhetsfunksjoner og tilleggsutstyr.

INCONTROL TOUCH PRO

InControl Touch Pro er det mest avanserte multimediasystemet Land Rover noensinne har tilbudt. Den responsvillige berøringsskjermen støtter både sveiping og kniping, og leverer enestående audiovisuell underholdning. For å gjøre opplevelsen enda bedre kan du også personliggjøre startskjermen, mens naturlig stemmestyring støtter kommandoer som «more like this» (mer av dette) for valg av musikkspor. 10 GB av SSD-driveren er dedikert medielagring og visning av Gracenote-albumkunst.

MERIDIAN DIGITAL SURROUND SOUND SYSTEM

Land Rover samarbeider med Meridian, en verdensledende aktør innen lydteknologi og digital lydbehandling, for å utvikle avanserte lydsystemer til Discovery Sport. Du kan velge et Meridian Digital Surround Sound System på 825 W med 16 høyttalere og tokanals basshøyttaler som leverer krystallklar lyd og dyp bass i hele kupeen. Du hører musikken akkurat slik du vil ha det.

SE MODELLER